Możliwości i szanse stojące przed firmami energetycznymi są niemal nieograniczone – znacznie mniejsza jest natomiast ilość zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z sektorem energii.
Według raportu z 2017 roku (“Power and Utility Trends”) opublikowanego przez Strategy&, sektor energetyczny ulegnie gruntownym zmianom. Najbardziej zyskają na tym firmy, które wykraczają poza tradycyjny model biznesowy aby budować technologie rynkowe oraz portfolio oparte na pokrewnych branżach.
Obszar ten niewątpliwie nie jest jeszcze doskonały i wymaga dopracowania, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę szybko zmieniające się trendy i coraz to bardziej innowacyjne rozwiązania związane z Transformacją Cyfrową. Dlatego, aby dostawcy energii mogli dobrze przygotować się do nadchodzących zmian powinni zatroszczyć się o usprawnienie poniższych obszarów:
W szerszym znaczeniu “luka zapotrzebowania” to różnica pomiędzy obecną ofertą rynkową, a stopniem w jaki odpowiada ona na potrzeby klientów.
W ciągu ostatniej dekady, z powodu wielu czynników związanych z Transformacją Cyfrową oraz rosnącą świadomością konsumentów, luka zapotrzebowania na rynku energetycznym przeszła spore zmiany.
Mówiąc prościej, pojawił się rozdźwięk pomiędzy tym, czego konsumenci oczekują od dostawców energii, a tym, co rzeczywiście otrzymują. Zmiana jest na tyle istotna, że może urosnąć do rangi problemu nie tylko dla wspomnianych konsumentów, ale również firm energetycznych.
Kwestia zaspokojenia potrzeb klientów jest dla dostawców kluczowa z prostego względu – jej rozwiązanie wiąże się ze zdobyciem przewagi konkurencyjnej, lub analogicznie, z przegraną w cyfrowym wyścigu zbrojeń.
Aby odpowiedzieć na zapotrzebowanie klientów, dostawcy energii będą zmuszeni przyjąć cyfrowe rozwiązania takie jak: analiza konsumpcji w czasie rzeczywistym, System Inteligentnych Pomiarów i System Inteligentnej Sieci.
Obecnie, konsumenci, a w szczególności duże firmy biznesowe, szybko stają się coraz bardziej świadomi w kwestii użytkowania energii – inwestują w zwiększanie wydajności energetycznej, eliminują działania marnujące prąd, a także idą w kierunku odnawialnych źródeł energii i poszukują rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku.
Jak podaje raport Strategy&, największe firmy technologiczne, w tym liderzy branży z Doliny Krzemowej takie jak Google i Adobe, deklarują chęć całkowitego zastąpienia tradycyjnych źródeł energii energią odnawialną, do końca 2020 roku.
Dostawcy energii, którym zależy na wyprzedzeniu konkurencji powinni skupić się na adresowaniu rzeczywistych potrzeby swoich klientów. Nieustanne poszukiwanie informacji na temat tego, czego oczekują użytkownicy wymaga inwestowania w bardziej zaawansowane analizy, a także infrastrukturę energetyczną opartą na inteligentnej technologii.
Przykładowo, jeżeli konsumenci chcą zmniejszyć ilość zużywanej energii, dostawcy powinni jak najszybciej zapewnić im narzędzia, dzięki którym będą mogli podjąć takie działanie.
Wdrażanie zaawansowanych narzędzi analitycznych, czyli narzędzi na tyle rozbudowanych by zidentyfikować schematy użytkowania energii, jest pierwszym krokiem do osiągnięcia wyżej wspomnianego celu. Drugi krok to praca z danymi pozyskanymi z analiz w taki sposób, by działały na korzyść konsumenta (innymi słowy, prezentowanie danych w taki sposób by konsument mógł z nich skorzystać).
Inteligentne Domy, a w szczególności System Inteligentnych Pomiarów zmieniają sposób w jaki postrzegane jest użytkowanie energii – zarówno przez indywidualnych konsumentów jak i duże firmy.
System Inteligentnych Pomiarów umożliwia użytkownikom monitorowanie zużycia energii elektrycznej w czasie rzeczywistym. To z kolei, daje im dostęp do danych usprawniających optymalizację całego procesu konsumowania energii.
Za sprawą Inteligentnej Sieci Energetycznej budynki mogą tworzyć większe sieci zbudowane z bardziej wydajnych energetycznie komórek, które łącząc się ze sobą tworzą inteligentne miasta.
A wszystko to – w odpowiedzi na trend określany mianem „usprzedażowienia” sektora energetycznego. Koncept ten przedstawiony został w raporcie PwC z 2017 r. („Flipping the Switch”) i odnosi się do procesu zacieśniania relacji konsumenckich pomiędzy odbiorcami i dostawcami energii – nie inaczej niż dzieje się to obecnie w bankowości czy sprzedaży online.
Aby uwzględnić wyżej wspomniane zmiany, firmy energetyczne powinny poszukiwać nowego sposobu spieniężania zysków – najlepiej poprzez obniżenie kosztów po stronie klienta. W przeciwieństwie do operatorów komórkowych, którzy zmuszeni byli porzucić tradycyjny model biznesowy oparty na kontraktach, dostawcy energii muszą skupić się na rozwoju dodatkowych usług oraz rozbudowywaniu portfolio.
Co więcej, dostawcy powinni także pomyśleć nad rozwojem nowego modelu dystrybucji, który będzie uwzględniał zarówno ich interesy, jak i potrzeby użytkowników. Nie oznacza to koniecznie całkowitego porzucenia wcześniej stosowanego modelu – nie byłoby to nawet możliwe ze względu na regulacje związane z branżą oraz jej bardziej “ewolucyjny” niż “rewolucyjny” charakter. Ewolucja oznacza usprawnienie istniejącego już modelu, co w tym wypadku wiąże się z zastosowaniem rozwiązań inteligentnej technologii.
Poprzez wdrażanie inteligentnych rozwiązań dostawcy, zamiast walczyć ze zmianami cyfrowymi mogą wykorzystać je na swoją korzyść.
Ze względu na wyżej wspomniane kwestie, firmy energetyczne nie powinny bagatelizować kwestii edukowania swoich konsumentów. Inteligentna technologia to jedno, jednak użytkownik, który nie potrafi obsługiwać urządzeń mających działać na jego właśnie korzyść jest zwyczajnie pustą inwestycją.
Na dzień dzisiejszy, firmy energetyczne powinny skupić się przede wszystkim na poprawie świadczonych usług – najlepiej za pomocą działań dążących do zamknięcia luki zapotrzebowania. To z kolei wymaga usprawnienia analiz związanych z podażą i popytem, wdrożenia systemu Inteligentnych Pomiarów oraz Inteligentnej Siatki Energetycznej, a także wspomnianego wcześniej “usprzedażowienia”.
Zmiany te mogą oznaczać dla konsumentów wiele dobrego, szczególnie w kwestii kontrolowania zużycia energii. Jak ostatecznie będzie wyglądała sytuacja, zależy jednak w dużej mierze od możliwości i zaangażowania dostawców energii.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.