Jak Bluetooth Mesh zmieni Internet Rzeczy?
22 października, 2018S-LABS
Sprawdź BLOG
Wyobraźmy sobie miliony urządzeń podłączonych do internetu – od samochodów po pralki czy nawet ogrzewanie centralne i elektryczność – nie jest to wizja odległej przyszłości, a raczej już realia najszybciej rozwijającego się sektora Internetu Rzeczy.
Internet Rzeczy odgrywa coraz większą rolę w wielu branżach. Największy wpływ ma on przy tym, póki co, na rynek elektroniki użytkowej – ale i w energetyce zaczyna powoli zaznaczać swoją obecność. Poprzez funkcje takie jak monitorowanie temperatury w pomieszczeniu czy kontrola zużycia energii całego budynku, technologia Internetu Rzeczy redukuje koszt zużycia energii, a także czyni jej użytkowanie bardziej wydajnym, co bezpośrednio przekłada się na większy poziom zadowolenia konsumentów.
Ten typ technologii jest obecnie bardzo pożądany – dla przykładu, według danych opublikowanych przez Energy.gov, w Stanach Zjednoczonych w przeciętnym budynku traci się około 30% zużywanej energii.
Mniejsze koszta i większą wydajność
Internet Rzeczy może potencjalnie zmniejszyć koszt zużycia energii – zarówno dla indywidualnych użytkowników jak i firm. Dla przykładu, zainstalowane w budynkach mieszkalnych czujniki mogą kontrolować oświetlenie i temperaturę pomieszczeń nie będących aktualnie w użyciu.
Dodatkowo, dzięki zastosowaniu rozwiązań z segmentu Smart Energy, dostawcy energii zyskują możliwość zarządzania okresami szczytowego natężenia elektrycznego poprzez zachęcanie konsumentów do zużywania mniejszej ilości energii w godzinach szczytu, lub do pobierania energii w mniej popularnych okresach jak np. weekendy.
Co więcej, rozwiązania z zakresu Inteligentnych Technologii umożliwiają zbieranie pomiarów z liczników bez konieczności wysyłania pracownika do pojedynczych mieszkań konsumentów. Cyfrowe narzędzia pomiarowe, wyposażone w wydajną technologię radiową dają możliwość zmiany pomiędzy przepustowością, a zasięgiem w dowolnym momencie. Inteligentne liczniki same decydują, której technologii radiowej użyć.
W rezultacie, do dokonania pomiarów wystarczy jeden zamontowany w okolicy osiedla odbiornik LTE-M. Zasięg takiego odbiornika wynosi do 20 (a czasem więcej) kilometrów. Odbiornik sam dokonuje zdalnych pomiarów. Dla dostawców oznacza to możliwość rezygnacji z tradycyjnego sposobu mierzenia poboru; dla konsumentów – koniec wizyt nieznajomych (którzy przychodzili “spisywać” liczniki).
Takie rozwiązanie stało się pierwszym krokiem do znacznej redukcji kosztów związanych z rachunkami czy fakturami i zostało już przyjęte przez niektóre państwa Europejskie takie jak np. Wielka Brytania.
Również Inteligentne Sieci Energetyczne przyczyniają się do zmniejszenia kosztów zużycia energii – głównie poprzez zwiększenie wydajności całego procesu. Dla niektórych firm zastosowanie takiej technologii wiąże się z oszczędnościami rzędu wielu milionów – z tego też powodu wiele korporacji zaczęło już proces wdrażania wyżej wspomnianych rozwiązań, a rezultaty wyglądają naprawdę imponująco. Jak podaje raport z badania przeprowadzonego w Stanach Zjednoczonych – przedsiębiorstwa, które zaczęły stosować technologie Internetu Rzeczy, zmniejszyły zużycie energii o 14-22%.
Co więcej, McKinsey szacuje, że do końca roku 2025 światowy wpływ ekonomiczny Internetu Rzeczy sięgać będzie 3.9 – 11.1 biliona dolarów. W innym badaniu przeprowadzonym przez Inmarsat, przedstawiono dane z których wynika, że Internet Rzeczy jest dla biznesu energetycznego doskonałym narzędziem do walki z emisją odpadów oraz dążeniem do zrównoważonego rozwoju środowiska.
Z drugiej strony, zarządzanie złożonym ekosystemem połączonych urządzeń ciągle nie jest idealne. Poprzez stosowanie skonsolidowanego podejścia i wdrażanie zautomatyzowanych rozwiązań, dostawcy energii mogą zmniejszyć koszta eksploatacji. Dodatkowo, pomoże im to w podniesieniu zadowolenia klientów oraz zmniejszy czas wprowadzenia nowych produktów na rynek.
Większa satysfakcja użytkowników
Wspomniany wyżej Inteligentny System Pomiarów wiąże się z oszczędnością pieniędzy również dla użytkownika – a to, w połączeniu z solidnym produktem, przekłada się na większe zadowolenie klienta.
Stosowanie Inteligentnych Liczników jako narzędzi do monitorowania zużycia elektryczności, wody czy opału sprawia, że użytkownicy wiedzą dokładnie ile i za co płacą. Użytkowanie energii staje się wówczas łatwiejsze i bardziej przystępne, a konsumenci otrzymują informacje o obszarach, w których możliwa jest większa oszczędność energii. Taka sytuacja stwarza szanse dla firm energetycznych na to, aby stać się ekspertami i doradcami w dziedzinie energii, co z kolei prowadzi do większego zadowolenia użytkowników oraz, możliwie, silniejszej więzi z marką.
Możliwość wizualizacji danych nie tylko zmniejszy zużycie energii – bardzo prawdopodobne jest także, że wprowadzi na rynek bardziej wydajne urządzenia. Dostawcy energii będą wówczas zmuszeni zmierzyć się z wyzwaniem opracowania nowego modelu biznesowego opartego na pozyskiwanych danych. Usługi dedykowane użytkownikom końcowym oferują ogromny potencjał dla rozwoju biznesowego dostawców energii, a także ułatwiają im zdobycie ugruntowanej pozycji jako rzetelny dostawca usług.
Takie rozwiązania mogą okazać się szczególnie przydatne przy pozyskiwaniu klientów – nie jest tajemnicą, że przy podejmowaniu decyzji o zmianie dostawcy energii kierują się oni przede wszystkim niższą ceną.
Podsumowanie
Pomimo wielu korzyści związanych z używaniem technologii Internetu Rzeczy dla sektora energii, niektórzy wskazują również na zagrożenia płynące z zastosowania takich rozwiązań oraz wysoki koszt ich wprowadzenia. Aby poradzić sobie z tymi problemami konieczne jest wprowadzenie odpowiedniej platformy oraz zastosowanie tzw. podejścia horyzontalnego, co znacznie pomogłoby we wprowadzeniu rozwiązań Internetu Rzeczy na szerszą skalę.
Horyzontalny sposób zarządzania urządzeniami z segmentu Internetu Rzeczy oferuje bezpieczeństwo podczas całego procesu, przez co aktualizowanie zabezpieczeń w podłączonych urządzeniach staje się dużo sprawniejsze – umożliwia to firmom sprawowanie szerszej kontroli nad dostępem do urządzeń. Taka platforma pozwala im również wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów oraz zaspokoić ich obecne oraz przyszłe potrzeby.