Termin “Transformacja cyfrowa” odnosi się głównie do skutków wywieranych przez innowacyjne technologie, a odczuwalnych w sposobie, w jaki radzimy sobie z codziennymi zadaniami, zaczynając od płacenia rachunków, a kończąc na komunikacji.
Jak podaje McKinsey, wpływ wywierany przez transformację na sektor energetyczny zdążył już przekroczyć wszelkie oczekiwania, a może przekroczyć je nawet w większym stopniu – zarówno jeśli chodzi o konsumentów, jak i duże firmy.
McKinsey podaje także, że transformacja cyfrowa rynku energetycznego odczuwalna jest głównie w trzech sektorach: inteligentnego systemu pomiarów i inteligentnej sieci energetycznej, narzędziach wspierających produktywność pracowników, a także automatyzacji procesów działających na tzw. “zapleczu”.
Wszystko to jednak zaledwie początek, a sam proces dopiero zaczyna nabierać właściwego przyspieszenia.
Pojawienie się systemu inteligentnych mieszkań przyniosło ze sobą nowe rozwiązania – jak np. inteligentny system pomiarów oraz inteligenta sieć energetyczna. Uważa się, że właśnie te narzędzia są przyszłością rynku energetycznego, w szczególności w regionie CEE. Chociaż proces całkowitej implementacji wyżej wspomnianych rozwiązań może zająć sporo czasu, szczególnie w niektórych krajach, oczywistym jest, że dla sektora energii będzie to jedyna droga do większej opłacalności. Większość krajów Europy Zachodniej, zgodnie z lokalnymi i unijnymi dekretami, inwestuje już w wymianę przestarzałych liczników czy sieci na ich cyfrowe odpowiedniki.
W rezultacie dostawcy energii otrzymują dostęp do niezbędnych im danych, a te mogą służyć jako podstawa optymalizacji zarówno po stronie firmy energetycznej, jak i po stronie klienta.
Głównym zastosowaniem inteligentnego systemu pomiarów oraz inteligentnej sieci energetycznej nie jest jedynie przesyłanie danych do dostawców energii i ich konsumentów – chodzi również o możliwość łatwiejszej i bardziej zaawansowanej analizy.
Potencjał tego typu analityki jest szeroko wykorzystywany w branżach takich jak np. finanse, gdzie przesłanki z analizy predykcyjnej często wspierają osoby odpowiedzialne w podejmowaniu istotnych decyzji. Rynek energetyczny nie pozostaje daleko w tyle – inteligentne liczniki zainstalowane w domach oraz inteligentne sieci energetyczne obejmujące całe miasta udostępniają dostawcom dane, które pozwalają im na skuteczną optymalizację kosztów i wydajności.
Otrzymywane w ten sposób informacje umożliwiają optymalizację także po stronie konsumenta – i nie chodzi tutaj jedynie o upewnienie się, że odłączyliśmy żelazko przed wyjazdem na wakacje; optymalizacja ma raczej pomóc w podejmowaniu decyzji o dużym znaczeniu dla życia codziennego, np. w odpowiedzi na pytanie, czy dane urządzenie zużywa zbyt wiele energii i powinno być zastąpione innym.
Tego rodzaju decyzje nigdy nie należały do łatwych – jednak teraz mogą być podejmowane przy pomocy danych – i to przedstawionych w przystępnej i łatwej do interpretacji formie graficznej.
Prowadzenie dokładnych pomiarów zużycia i generowania energii przez indywidualnych użytkowników nigdy nie było tak proste, a połączone z inteligentną siecią energetyczną i inteligentnym systemem pomiarów narzędzia analityczne dostarczają firmom energetycznym jeszcze ważniejszych informacji m.in na temat ogólnego stanu sieci i ewentualnych możliwości optymalizacji na szerszą skalę.
Takie rozwiązanie pozwala dostawcom na lepszą kontrolę sposobu w jaki dystrybuowana jest energia – to z kolei umożliwia zastosowanie poszczególnych rozwiązań dokładnie w tych miejscach, w których potrzeba zmian. W rezultacie każdy konsument otrzymuje dokładnie tyle energii, ile potrzebuje, a straty pojawiające się podczas procesu redukowane są do minimum.
Tak zwane “Inteligentne Miasta” nie są już jedynie przedmiotem literatury i filmów science-fiction – dzięki szybkiemu rozwojowi Internetu Rzeczy wizja połączonej wewnętrznie sieci inteligentnych budynków powoli staje się rzeczywistością.
Inicjatywy związane z Inteligentnymi Miastami pojawiają się już na całym świecie, a w małych oraz dużych miejscowościach realizuje się projekty tego rodzaju: od samouczących się budynków do inteligentnych świateł ulicznych, które włączają się, gdy ktoś znajduje się w pobliżu, i gasną, gdy nie ma nikogo.
Wszystko to nie byłoby możliwe, gdyby nie inteligentny system pomiarów i kogeneracja rozproszona. Te rozwiązania funkcjonują już wokół nas – i to właśnie one są przyszłością sektora energii.
Wpływ Transformacji Cyfrowej na sektor energetyczny odczuwany jest również na tak podstawowym poziomie interakcji takich jak komunikacja na linii klient-dostawca.
Większość z nas nosi w kieszeni wysoce zaawansowany minikomputer. Z tego względu dostawcy energii powinni zrobić wszystko, co w ich mocy, aby ułatwiać konsumentom kontakt właśnie za pomocą urządzeń, które mają przy sobie o każdej porze dnia. Taka komunikacja jest dla firm energetycznych szansą na rozwiązanie wielu problemów związanych z obsługą klienta i codziennymi problemami.
Im sprawniejszy proces, tym lepsze jest doświadczenie klienta z marką i satysfakcja z dobrej obsługi. Najbardziej innowacyjni dostawcy energii zdążyli już opracować przyjazne dla użytkownika aplikacje mobilne, które integrują panel sterowania inteligentnych liczników i innych urządzeń z łatwym w obsłudze serwisem wsparcia technicznego.
Jeśli chodzi o dostawców energii będących częścią wspomnianej wcześniej transformacji cyfrowej, to ich sukces w tej materii zależy głównie od umiejętności adaptacji do szybko zmieniających się trendów oraz nieustannym poszukiwaniu nowych rozwiązań do znanych już problemów. Tylko w ciągu kilku ostatnich lat rynek stał się znacznie bardziej konkurencyjny, głównie za sprawą łatwej dostępności innowacyjnych technologii. Wiele wskazuje na to, że dla wszystkich zainteresowanych dołączeniem do konkurencji może to być właśnie ostatni dzwonek. Ci, którzy zastanawiają się za długo, mogą szybko znaleźć się na szarym końcu.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.